Streamer: ‘Het is wetenschappelijk bewezen dat een verkoudheid een halve dag korter duurt als je vitamine C supplementen slikt.’

Welk supplement kan een veganist het best slikken? En krijg je op een brakke ochtend superkrachten van een vitamine C tablet?

Na een avond doorhalen of wanneer er een aanstekelijk zeeleeuwkuchje heerst, lijkt een weerstand verhogende vitaminetablet een goed idee. Wie gezond en gevarieerd eet, krijgt volgens het Voedingscentrum in principe voldoende voedingstoffen binnen. Volgens hen heb je daarvoor geen voedingssupplementen nodig. Er is een uitzondering zeggen ze, en dat is vitamine D. Deze vitamine maakt je huid alleen in direct zonlicht (ongeveer tussen maart en oktober) dus daarvoor moet je naar buiten, of een vitamine D supplement nemen, want in het druilerige Nederland is naar buiten gaan niet altijd een feest en de zon is vaak ver te zoeken. Dit geldt zeker voor ouderen en mensen die een donkere huidskleur hebben of bedekkende kleding dragen. In principe is het volgens het Voedingscentrum dus niet nodig om een hoop andere supplementen te slikken. Maar word je er niet nog gezonder van als je het wel doet?

Veel keuze
Een heleboel mensen slikken allerlei vitaminen en mineralen zoals magnesium, calcium, en de vitamines B en C. Pillenfabrikanten hebben goud in handen, want de marketingmogelijkheden van voedingssupplementen zijn eindeloos. Er zijn ontelbare pillen, poeders, capsules, dranken en tabletten op de markt. Met daarbinnen nog een eindeloze variatie. Er zijn mineralen voor vrouwen met brosse nagels en doffe lokken en supplementen voor sportende mannen. Je koopt pillen tegen katers, en bij gebrek aan ruimte in het medicijnkastje is er de grote pot multivitaminen waar alles inzit voor het hele griepvirusvatbare gezin.

Ze maken je gezonder
Werken zulke voedingssupplementen echt? Renger Witkamp, hoogleraar voeding aan de Universiteit van Wageningen: “Allereerst is het goed om te weten dat het begrip voedingssupplementen heel breed is: mineralen, vitamines en hulpstoffen die bedoeld zijn om je gezondheid te verbeteren. Ze zijn verkrijgbaar per soort: zoals vitamines A, B, C, per mineraal: zoals ijzer of clacium, of in een combinatie: dit zijn multivitaminen met of zonder mineralen”. Witkamp: “Voedingssupplementen heb je over het algemeen genomen tussen je achttiende en vijvenvijftigste levensjaar niet nodig. Met een uitgebalanceerd voedingspatroon krijg je per dag alle benodigde vitaminen en mineralen binnen (de ADH)”.

Baat bij supplementen
Er zijn natuurlijk uitzonderingen, voegt Witkamp daaraan toe. Want een heleboel mensen krijgen niet voldoende voedingsstoffen binnen. Zo kunnen mensen die te weinig groenten eten, vegetariërs en veganisten, en oudere mensen (50+) baat hebben bij voedingssupplementen zoals vitamines en mineralen. Een belangrijke vraag aan de hoogleraar is: kan het onnodig slikken van voedingssupplementen kwaad? Uit onderzoek van de Consumentenbond uit 2014 blijkt dat bijvoorbeeld een te veel aan vitamine B6 in multivitaminen kan zorgen voor een B6-intoxicatie. Witkamp: “Neem je multivitaminen? Koop ze dan bij een gewone winkel of drogist. Die kunnen geen kwaad, en je bent er zeker van dat er per supplement niet meer inzit dan de dagelijks aanbevolen hoeveelheid van de Gezondheidsraad”.

Pas op met online
Het advies van de hoogleraar is om (multi)vitamines waarvan je niet zeker weet of ze voor de Nederlandse markt goedgekeurd zijn, niet online te kopen. “De kans bestaat dat je preparaten bestelt die gemaakt zijn voor de Amerikaanse markt. Daar mogen supplementen bijvoorbeeld hogere doseringen B6 bevatten dan in Nederland, soms wel 100 of 200 milligram”. In vergelijking: 1,5 gram vitamine B6 per dag is al voldoende volgens Witkamp.

Verkoudheid verkorten
En dan de antikater- en vitamine C-pil. Hebben ze nut? Witkamp: “Een middel tegen een kater is nog niet werkend bewezen”. De hoogleraar biecht wel op zelf af en toe extra vitamine C te nemen. “Als ik verkouden ben. Het is wetenschappelijk bewezen dat een verkoudheid gemiddeld een halve dag korter duurt als je wat meer vitamine C neemt. En daarbij, een te veel aan vitamine C is onschuldig, dat plas je gewoon uit”.