Interview Sander Kersten, hoogleraar Moleculaire Voedingswetenschap aan de Universiteit Wageningen.

De glutenvrije bakbijbels en plantaardige kookboeken vliegen je om de oren. Gezond eten is een hit. Krijg je door het volgen van een specifieke leefwijze voldoende energie en voedingsstoffen binnen?

De glutenvrije bakbijbels en plantaardige kookboeken vliegen je om de oren. Gezond eten is een hit. Krijg je door het volgen van een specifieke leefwijze voldoende energie en voedingsstoffen binnen?

Een leven zonder gluten
Nieuw in de sectie verantwoord eten is de glutenvrije gids Food Talk van model en fotografe Kim Feenstra en Bénine Bijleveld. De achterflap geeft te kennen dat het knappe duo een kijkje geeft in hun glutenvrije leefstijl. Jazeker, een leefstijl. Dat is geen kortstondig dieet, maar de manier waarop je leeft op een langere termijn, in dit geval zonder gluten. Bénine heeft een intolerantie voor gluten, ze kan er niet tegen. Kim, die op de cover met Bénine een gerecht in een weckpotje deelt, voelt zich gewoon stukken beter zonder. Door dit boek kan ze zonder zorgen genieten van haar passie: lekker eten. Klinkt goed tot zover, dat glutenvrije bestaan. Maar wat zijn gluten? En zijn ze wel de echte reden dat Kim zich zonder zo kiplekker voelt?

Coeliakie
Gluten, misschien wel een van de meest gevreesde eiwitten ter wereld, zijn plaksels van verschillende soorten granen. Brood en deeg hecht erdoor aan elkaar. Gluten kunnen mensen ook ziek maken. De eiwitten kunnen een immuunreactie te veroorzaken die het slijmvlies van de dunne darm onherstelbaar kan beschadigen. Mensen, zoals Bénine, die last hebben van deze auto-immuunziekte coeliakie, krijgen last van buikpijn, vermoeidheid en moeten hun leven lang glutenvrij leven. Sander Kersten, hoogleraar Moleculaire Voedingswetenschap aan de Wageningen Universiteit: ‘1 tot 2 procent van de bevolking heeft coeliakie, daar is een duidelijke diagnostiek voor. In dat geval heb je bij het kleinste beetje gluten last’.

 ‘Organisaties zoals het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad adviseren vaker een plantaardige basis’.

Glutenvrije producten
Vroeger wisten alleen mensen met coeliakie van het bestaan van de ziekmakende eiwitten. Maar sinds de komst van het boek Broodbuik van de Amerikaanse cardioloog William Davis, is alles anders. De zoektocht naar “welke intolerantie heb ik?” is losgebarsten. Glutenvrije producten zijn overal. Een intolerantie is overigens iets anders dan een allergie. Kersten: ‘Er is een grote groep die in de huidige glutenhetze claimt een glutenovergevoeligheid hebben. Ze claimen dat gluten verantwoordelijk zijn voor problemen zoals een opgeblazen gevoel, maar er zijn geen wetenschappelijke studies die die gedachte ondersteunen’. Of het ongezond is om gluten onnodig weg te laten? Kersten: ‘In principe is het absoluut niet schadelijk om gluten onnodig te vermijden, mits je al je voedingsstoffen binnenkrijg. Zo is brood een belangrijke jodiumbron. Dan zou je jodium op een andere manier moeten binnenkrijgen. Vervang je brood en pasta door andere granen, en je krijgt al je vitamines en mineralen binnen dan is glutenvrij prima te doen’.

Volledig plantaardig
Een andere gids, of levensstijl, zoals de bedenksters het zelf noemen, is The Green Happiness. Merel en Tessa ontwikkelden een leefstijlplan van vijftig dagen met enkel plantaardige producten. Het zou je stralend haar en een strak lijf opleveren. Producten als vlees, ei en vis mogen niet van het groene eetplan naar geluk. Is dit plantaardige plan een gezond idee? Kersten: ‘Aanbevelingen van organisaties zoals het Voedingscentrum en de Gezondheidsraad krijgen steeds meer een plantaardige basis. Dat betekent niet dat je vlees volledig zou moeten mijden, maarde methode van The Green Happiness gaat een duidelijke stap verder. In principe is er niets mis mee, maar leef je een aantal jaren op veganistische voeding, dan loop je het risico op een tekort aan vitamine B12. Dit zou je dan moeten aanvullen’. De hoogleraar voegt een kanttekening toe. ‘Voor baby’s en jonge kinderen is het vegan eetpatroon geen goed idee’.

Gezonde suiker
Begin juni verschijnt ook het vierde boek van powerfoodie Rens Kroes: Powerfood – The Party Edition. Rens’ powerfoodovertuiging is geen duidelijke leefstijl, ze bakt vooral taarten met “gezonde suiker” uit bananen en dadels. Een goed idee? Kersten: ‘De suiker uit de suikerpot is dezelfde suiker als de suiker in fruit. Het verschil zit in de voedingsstoffen die een banaan of een dadel nog meer bevat. Zo belanden er ook vezels en kalium in je taart. Maar je wordt er net zo dik van’.

De ultieme formule
Bestaat er eigenlijk wel één manier om gezond te eten? Kersten: ‘Algemene voedingsadviezen (ADH) zijn er omdat ze wetenschappelijk bewezen zijn en aantonen dat ze op lange termijn de kans op chronische ziektes zoals hart- vaatziektes en kanker verminderen. Deze adviezen garanderen niet dat je je goed voelt na het eten ervan of dat je er geen opgeblazen buik van krijgt. Het beste advies dat de hoogleraar kan geven? ‘In de breedste zin is een voedingsplan met een plantaardige basis de gezondste keuze, het hoeft niet zo extreem als veganisme. En probeer er dan zo’n draai aan te geven dat je je er persoonlijk happy bij voelt zodat je het blijvend volhoudt’.

4 gezonde sporttussendoortjes
De juiste voedingskeuze is ook belangrijk als je (kracht)traint!

1 Clif Bar
Bij CLIF hebben ze een passie voor eten. Eten dat duurzame energie levert voor langdurige prestaties als hiken, rennen en fietsen. De energierepen, gels (shots) en bloks (vaste vorm van een gel) zijn gemaakt van biologische en duurzaam verkregen ingrediënten. Ze zitten vol met natuurlijke voedingsstoffen als biologische havervlokken, noten, chocolade, dadels en gepofte rijst. Niet voor niets de Nr. 1 in de USA. Verkrijgbaar bij Albert Heijn, Jumbo, PLUS en de betere sportzaken

2 Water
Water is de allergezondste keuze als het om hydratatie tijdens je (sport)dag gaat. Zorg dat je altijd een flesje bij je hebt!

3 Isotone sportdrank
Doe je een duursport, dan kun je voor een isotone sportdrank kiezen. Die bevat zo’n 4 tot 8 gram koolhydraten per 100ml en je lichaam neemt het even snel op als water. Daarmee is het een dorstlesser en energieleverancier.

4 Eiwitshake
Proteïnen zijn de bouwstenen voor je lichaam. Ze leveren energie en herstellen je spieren na het (kracht)sporten. Een eiwitshake is er voor een snelle inname van de eiwitten die je nodig hebt voor dit herstel. Vegan? Er zijn ook plantaardige versies.

 


Zusjes starten gezondheidsmissie met gezonde endurance drink

Na hun studie Politicologie hadden zusjes Bianca en Natasha de Jong een doel: oplossingen bieden voor maatschappelijke problemen.

Na vele reizen concludeerden zij dat de wereldwijde obesitas en diabetes epidemie mede wordt veroorzaakt door suikerdranken. Zij vonden het hoog tijd voor innovatie in het drankenschap. ‘Wij voelden onszelf altijd belazerd als we productlabels lazen, dat kan je accepteren of zelf de oplossing ontwikkelen’.

Predator Endurance is s ‘werelds eerste natuurlijke endurance drink. Het ondersteunt je uithoudingsvermogen op natuurlijke wijze en wordt gebruikt door topatleten. Het bevat unieke botanische adaptogenen, vitamines en mineralen, zonder suiker, calorieën of stimulerende ingrediënten. Ook zetten zij zich in voor bedreigde dieren met hun Predator Protection Plan.

Volg de Predator Tribe via instagram: Predator Endurance of www.drinkpredator.com