Een gezond gewicht bereiken en lekker fit blijven is echt niet vanzelfsprekend. Zo doen anderen dat!

@kayaquintana

Kaya-Quintana Broekhuijsen (28)
Eigenaresse van media- en pr-bureau Bloggers and Brands

Hoe val jij af?
Door gezond en regelmatig te eten. Diëten doe ik niet. Tijdens mijn studie at ik onregelmatig en snackte ik veel. Daar kwam ik van aan. Nu eet ik bewust en op vastgestelde momenten, dat ritme werkt voor me.

Ontzeg je jezelf bepaalde dingen?
Nee, wel volg ik de regel dat ik niet een heel pak koekjes mag opeten. Ik neem er gewoon één en leg het pak daarna weg, af en toe snacken is echt niet erg!

Wat heeft het je opgeleverd?
Ik ben aardig wat vet kwijtgeraakt en voel me veel beter nu ik niet meer bij fastfoodrestaurants eet en geen suikers uit snoepjes binnenkrijg, de energiedips zijn weg.

Waar ben je het meest trots op?
Het mentale aspect. Het is zo moeilijk om uit een bepaald patroon te geraken. Het heeft me een jaar gekost om deze leefstijl aan te leren. Het was echt heel lastig om het vele snacken en snoepen te stoppen. Dat dit me nu gelukt is maakt me zo blij!

Heb je nog een gouden tip?
Doe het voor jezelf. Niet omdat de buurvrouw afvalt of omdat je eruit wilt zien als Beyoncé. Dan is je motivatie niet goed en dan gaat het je niet lukken.

Francesca van Berk (38)
Foodblogger bij Francesca Kookt

Let een foodblogger op de lijn?
Ik ben dol op eten, maar mijn lichaam reageert anders op mijn eetpatroon nu de veertig in zicht is. Ik volg een Personal Body Plan met voedingsadvies, gedragslessen en trainingen voor thuis. Niet om slank te worden, maar om een gezonde leefstijl aan te leren die ik vol kan houden.

Gaat dat wel samen met je leven als foodie?
Ik dacht dat het niet zou lukken als je zeven dagen in de week de hele dag door met lekker eten in de weer bent, maar het gaat perfect samen. Ik ben al vijf kilo lichter en zeven centimeter rond mijn heupen verloren in acht weken tijd.

Hoe doe je dat dan met proeven en al dat lekkere eten dat je maakt?
Ik leer hoeveel calorieën ik op een dag kan eten. Alles mag, maar slim combineren is de sleutel. Ga ik uitgebreid uit eten dan geniet ik daarvan, maar ik houd er al rekening mee bij de lunch. Een gebakje mag, maar het gaat wel van mijn “caloriebudget” af.

Zijn je recepten veranderd?
Alles mag op mijn blog, niet meer lekker kunnen eten is voor mij geen optie. De keuzes die ik maak zijn slimmer. Vroeger maakte ik pasta met volle room en avocado. Dat zijn twee calorierijke ingrediënten. Nu laat ik bijvoorbeeld de room eruit, gebruik ik volkorenpasta en voeg een scheutje olijfolie en extra groenten toe.

Maakt het je creatiever?
Ja, het is leuk om te experimenteren met manieren waarop ik lunchgerechten kan maken die veel vezels en eiwitten bevatten en ik maak vaker een feestje van het ontbijt.

Geniet je er nu ook meer van?
Ik eet niet meer de hele dag door, ik heb vijf eetmomenten op een dag. Vroeger schoof ik zo twee stukken taart naar binnen, de eerste al tijdens het fotograferen. Nu houd ik het bij een klein stukje en geniet daar veel meer van.

Frits Lauwaars (74)
Voorzitter van de strafkamer, gepensioneerd

Hoe blijf je fit?
Voor mijn werk als rechter zat ik veel, het heet niet voor niets de zittende magistratuur. Ik ben verslaafd aan het gevoel van bewegen. Ook op mijn leeftijd kan het niet alleen bestaan uit wandelen. Intensief sporten houdt mijn lichaam het beste overeind en de boel strak.

Altijd al strak geweest dus?
Ik ben begonnen op mijn achtentwintigste. Er waren nog geen sportscholen zoals we ze nu kennen, maar wel scholen voor gewichtheffen. Een vriend moest bloot in een toneelstuk en hij vroeg me als trainingsbuddy. Hij stopte na die blootklus, ik train nu nog.

Waaruit bestaat je trainingsplan?
Krachttraining, de eGym van Health Club Jordaan, en ik volg zware spinninglessen. Sporten die bij mijn leeftijd “horen” zijn in mijn ogen wat sloom. Al mijn vrienden golfen, ik vind het niets en verkies actie en veel jongeren om me heen.

Eet je gezond?
Ik drink veel water, kauw op wortels omdat ik ze echt lekker vind, eet fruit en ben een echte muesliman, je kent dat getut in de ochtend wel, met magere yoghurt en nootjes. Maar ik heb niets met grassprietjessap voor zeven euro.

Tel je calorieën?
Ik kies mijn hele leven al voor goede spullen. Nu ik gepensioneerd ben lunch ik vaker buiten de deur, mogen wijntjes al in de middag. Als ik uit eten ga geef ik er geen bal om, als ’t maar lekker is: pasta, rood vlees.

Cijfers over afvallen
Samen afvallen is hot. Linda de Mol viel in 6 weken tijd 6 kilo af met haar LINDA.Lijnt. Vervolgplatform Hou Vol heeft ruim 170.000 volgers.
Cabaretier Richard Groenendijk lijnde mee met Linda en verloor 2,3 kilo.
Ruim 12% van de Nederlandse mannen en 15% van de vrouwen heeft flink overgewicht (obesitas).
Zo’n 500 calorieën per dag minderen kan je helpen kilo’s verliezen.
41% van de mensen die crashdiëten wordt er uiteindelijk dikker van.
1 avocado bevat evenveel calorieën als 2 kroketten uit de frituurpan.

 


Afvallen met Ruggengraat, stop met diëten en ga voor blijvend resultaat!

Wat is Ruggengraat?
Ruggengraat is jouw 24/7 online alles-in-één programma. Van jouw persoonlijke coach ontvang jij een op maat gemaakt voedings- en trainingsplan dat volledig is afgestemd op jouw unieke situatie en doelen.

Moet ik diëten?
Nee, Ruggengraat is geen dieet! Het voedingsschema is afgestemd op jouw wensen en behoeften. De dingen waarvan jij houdt kan jij dus zeker terug verwachten in het schema. Wij leren jou hoe je hiermee om moet gaan.

Kan ik ook een sixpack krijgen?
Ja! Iedereen kan die strakke buik of zelfs sixpack kweken. Met de juiste begeleiding en een plan dat jij kan volhouden ga jij zeker het resultaat behalen dat jij voor ogen hebt!

Mag ik nog wel uiteten?
Ja, je hoeft niks te laten! Twijfel je of een spontaan etentje met vrienden wel in het programma past? Stuur jouw coach via WhatsApp een berichtje en samen vinden jullie een manier waardoor je kan genieten én voor resultaat gaat.

Hoe lang duurt het programma?
Het programma duurt 3 maanden. In die tijd krijg jij een spoedcursus over voeding, training en gedrag zodat jij precies weet hoe jij jouw doelen gaat behalen. Verlengen kan natuurlijk altijd!

Krijg 25% korting met code: METRO2017
Betaal nu voor 3 maanden Ruggengraat €130,- in plaats van €185,-
*Deze code is geldig tot en met 18 juni 2017

www.ruggengraat.com