© Liselore Chevalier

Vrolijk springt Rens Kroes (31) van de fiets bij haar Amsterdamse kantoor. “Kom binnen! Wat wil je drinken? Cappuccino? Het is wel met havermelk.” Havermelk blijkt prima te doen en Rens is naast superaardig, ook nog eens relaxed, slim én heel knap. Eind deze maand verschijnt haar vijfde boek, ‘Rens, mijn lifestyle guide’.

Deze bijlage heet Healthy Lifestyle. Wat betekent dat voor jou?
“Eigenlijk komt het neer op een triangel: ontspanning, beweging en voeding. Soms merk je dat je teveel met het ene bezig bent en het andere er dan bij inschiet. Als je in het midden van de triangel staat, ben je in balans. Het heeft te maken met bewustwording van waarom je bepaalde dingen doet. Dat is nummer één van een healthy lifestyle. Daarna is het een kwestie van uitvoeren,
maar dat hoeft echt niet extreem. Wees er bewust van en denk dan; ik ga er mee aan de slag.”

Is een gezonde leefstijl voor jou altijd belangrijk geweest?
“Het is iets wat ik van jongs af aan al heb meegekregen, vooral op het gebied van voeding. Vanuit mezelf ben ik boeken gaan lezen van bijvoorbeeld Eckhart Tolle over waarom je bepaalde dingen doet. Daar ben ik over gaan nadenken. Waarom eet ik dit en waarom zou ik daarvoor kiezen? Maar de interesse komt uit mijn jeugd. Mijn opa was biologische boer en deed al yoga, oma vond het superleuk om over kruiden te vertellen en mijn moeder is voedingsdeskundige. Mijn vader werd er soms gek van! Zaten we weer met zijn allen aan tafel te kletsen over waar een bepaald kruid goed voor is. Op een gegeven moment moest ik uitzoeken wat ik wilde en welke richting ik op zou gaan. Ik vond zingen heel leuk en wilde daar wel wat mee. Tot een vriend van mij zei: ‘waarom doe je niet iets met voeding? Je bent er altijd mee bezig!’ Het was alsof er een deur voor mij openging. Ik heb mensenkennis opgedaan tijdens de studie Sociaal Pedagogische Hulpverlening en kwam toen in een obesitaskliniek als medewerker. Toen begon het balletje te rollen.”

Maar even serieus, heb jij dan nóóit zin in een stukje Tony’s Chocolonely?
“Natuurlijk wel! En dat ligt ook gewoon in mijn kast. Dat is goed voor de geest, zeg ik altijd. Daar heb je die bewustwording weer. Aangeven dat je het superlekker vindt om te eten en dan waarom: het is ontspanning voor mezelf. Ook heb ik soms zin in ongezonde pizza of een lekker wijntje. Daar word ik gelukkig van en dat doe ik dus ook zeker.”

Is dat dan ook de manier waarop je zo’n gezonde leefstijl kan volhouden?
“Dat denk ik wel. Mensen die een dieet volgen, focussen zich altijd op wat ze niet mogen. Als je daar teveel over nadenkt, wordt het een obsessie en word je doodongelukkig.”

Je hoor steeds meer over orthorexia; mensen die doorslaan in gezond eten en sporten. Hoe denk jij daarover?
“Het is goed dat daar aandacht voor is. Het lijkt meer voor te komen, maar een professor vertelde mij dat eetstoornissen niet meer voorkomen dan vroeger. Natuurlijk is het goed en belangrijk dat er aandacht is voor orthorexia, maar tegelijkertijd stijgen de obesitas cijfers jaarlijks. We eten steeds meer en steeds ongezonder. Verschillende factoren zijn belangrijk voor een gezonde leefstijl.
Bewust zijn, ontspanning en lekker gezond eten, maar daarnaast ook kunnen genieten. Dat is ook wat in mijn nieuwe boek naar voren komt.”

Over je nieuwe boek gesproken, vertel daar eens wat meer over?
“Het boek is gericht op een positieve mind. Het komt echt vanuit mijn hart. Ik merkte dat mensen mij in een hokje wilde duwen terwijl ik dacht: dat ben ik helemaal niet. Ik ben meer dan superfoods. Ik wilde de achterliggende gedachten laten zien. Lezers kunnen lekker bladeren en daarna voor zichzelf bedenken wat voor hen goed is om toe te passen. Ontspanning, food en beweging komt naar voren. Je kunt dit zien als het basisboek en van daaruit kun je mijn kookboeken gebruiken.”

Je had het net even over ontspanning, wat is dat voor jou?
“Lekker dansen! Het liefst met vriendinnen in de club, met een lekker cocktailtje erbij. Dan ben ik de volgende dag wel brak, maar dat is het waard. Wat ik ook heerlijk vind: opruimen. Mijn huis, maar ook op kantoor. Dan zeggen collega’s soms: ‘oh moet je weer even chillen?’ Door het opruimen van de ruimte en minimaliseren van spullen, maak ik mijn hoofd leeg. En slapen natuurlijk!
Of een mooie film kijken met een bak chips of mijn homemade bananenbrood. En laten we het koken en preppen niet vergeten.”

Met alles wat je doet heb je het natuurlijk onwijs druk, net als heel veel mensen die dit lezen. Hoe zorg je er toch voor dat je tijd over hebt om te sporten?
“Veel mensen hebben een baan van 9 tot 5 en we leven in een tijd dat we het heel druk hebben door onze telefoons en het altijd bereikbaar zijn. Vroeger ging je naar je werk, deed je om 5 de deur dicht en ging je naar huis. Tegenwoordig staan we constant ‘aan’. Het is dus een kwestie van prioriteiten stellen. Als je bewegen belangrijk vindt, omdat het je gelukkig maakt in the end, doe dat dan. Niet alleen sporten, maar ook wandelen en fietsen. Ga bootcampen met een groepje vrienden. Ikzelf ben dol op lesjes. Dan word je toch een beetje geforceerd om je bed uit te komen. Pilates en RoCycle doe ik graag. Dat laatste is helemaal stuk gaan op een fiets op muziek, met een supergemotiveerde trainer die je erdoorheen sleept. Als ik veel stress heb, sport ik niet. Dan ga ik lekker wandelen of chillen.”

Gezond eten is vaak duurder, wat zijn budgettips?
“Seizoensgebonden en lokaal eten, wat vaak ook nog eens biologisch is. En ga naar de markt! Vaak kopen we dingen die in de aanbieding zijn in de supermarkt, maar dat is meestal niet heel voedzaam. Verse dingen zijn duurder, maar je krijgt dan ook meer mineralen en vitamines. Ik vind het heel erg dat de overheid de belasting op groente en fruit verhoogd. Zo wordt het alleen maar moeilijk voor mensen met wat minder geld.”

Je woont natuurlijk in Nederland en Amerika. Zijn er trends die overwaaien?
“Een trend die nu overwaait: selderijsap. Het is echt ongelooflijk vies, maar heeft heel veel voordelen. Het natrium is heel goed voor je darmen en de zouten zijn goed voor je bloed. Het is eigenlijk goed voor alles. Zo begin ik mijn dag tegenwoordig en ik merk dat ik helderder ben.”

EEN DAGJE MET RENS 

Ontbijt
“Mijn favoriete ontbijt is een Golden Milk Oatmeal. Ik drink de Golden Milk altijd ’s avonds, maar kwam er achter dat dit gekookt met havermout echt superlekker is.”
Healthy tussendoortje
“De haverkoeken uit mijn boek vind ik super yum. Heel makkelijk om te maken en toegankelijk voor iedereen. Deze staan nog niet op de website”
Lunch
“Lastig. Dahl soep denk ik! Dahl is Indiaas voor soep. Heerlijk voedzaam!”
Diner
“Nu de winter eraan komt, heb ik zin in warme dingen. Een lekker stamppotje bijvoorbeeld! Niet gewoon Hollandse stamppot, maar met zoete aardappel en bloemkool.”
Snacks
“In de avond eet ik graag de Choco Bliss Balls uit mijn eerste boek. Maar ik vind een Medjoul dadel met pindakaas ook superlekker. Of een stukje Tony’s Chocolonely.”

Alle recepten zijn te vinden op haar website: www.renskroes.nl

Het boek ‘Rens, mijn lifestyle guide’ is vanaf eind november verkrijgbaar.