Snotterig, futloos, moe, koud, geen zin in de dag. Komt dit je bekend voor in de winter? Grote kans dat je last hebt van een winterdip. Met deze tips druk je de winterdip de kop in.

  • Bewegen!
    Bewegen is natuurlijk altijd goed voor je. Een rondje wandelen, potje kickboksen of voetbal. Het maakt niet uit wat je doet; als je het maar doet. Toch is het in de winter vaak verleidelijk om na het werk op de warme bank te hangen. Ga dan toch. Tijdens sporten maak je endorfine (het gelukshormoon) aan, en daarnaast krijg je energie van energie geven. Heb je ooit spijt gehad
    dat je wél gegaan bent?
  • Minder alcohol
    Alcohol kan ervoor zorgen dat je je somberder voelt. In eerste instantie kan het lijken alsof het helpt tegen het dipje, maar op de lange termijn doet het niet veel voor je en kun je er zelfs een depressie door ontwikkelen. Als je last hebt van een winterdipje is het dus zeker aan te raden om te minderen met alcohol en het te beperken tot gelegenheden of een glaasje in het weekend.
  • Voedzaam eten
    Ga voor voeding dat je lichaam vult. Whole foods, noemen ze dat ook wel. Want hoeveel zin je ook hebt in chocolade en ander suikerrijk voedsel, helpend is het niet. Misschien voor de korte termijn: je bloedsuikerspiegel stijgt even na het eten van suiker, maar dendert daarna ook meteen weer naar beneden, waardoor je je eigenlijk alleen maar moeier voelt. Het is dus beter om te kiezen voor vullend voedsel. Denk aan noten, vers fruit en voeding met goede vetten als avocado en zalm.
  • Vitamine D
    Bijna iedereen in Nederland heeft in de winter een Vitamine D tekort. Vitamine D wordt aangemaakt door middel van zonlicht. Hoe meer zonlicht, hoe beter. En laat dat nou hetgeen
    zijn wat er in de wintermaanden minder is. Minder lange dagen waarop de zon zich amper laat zien, zijn eerder regel dan uitzondering. Een tekort aan vitamine D is geen pretje. Het kan
    zorgen voor vermoeidheid, een tekort aan energie of verkoudheid. Klinkt als een winterdipje, toch? Gelukkig kun je het tekort aan deze belangrijke vitamine gemakkelijk oplossen door dagelijks een vitamine D tabletje te slikken. Deze koop je bij de drogist, natuurwinkel of apotheek. Let op: er kan een groot verschil in kwaliteit zijn. Zo bevatten sommige supplementen meer vulstoffen dan andere. Let daar dus op bij aanschaf.