© Arno Schurgers/Red Bull Content Pool

Als niet-sporters de hoeveelheid zouden eten wat Kjeld Nuis (28) eet, zou dat heel erg ongezond zijn, vertelt de topsporter. “Maar wij verbranden zoveel tijdens onze trainingen en wedstrijden, wij hebben dat nodig.”

Ik eet veel vetten. Wel natuurlijke vetten hoor, bijvoorbeeld roomboter, spek, vlees en veel oliën”, vervolgt hij. “Dat moet ook wel, want naast schaatsen, fietsen we ook veel. Zo’n vijf keer per week doen we drie lange ritten van drie uur. Dit is met een lage hartslag en dan verbrand je gewoon veel vet. Ik train sowieso iedere dag twee keer, en een training duurt 1 tot 3 uur. Dan moet je wel bij-eten. Wat ik eet is zoveel mogelijk natuurlijk en biologisch. Bovendien is er een diëtist die ons hierin begeleidt en ons goed in de gaten houdt.”

Het meest lastig vindt Kjeld dat hij de chocola en drop moet laten staan. “Ik ben best wel een snoeper. Nu staat chocola wel op onze lijst, maar dan van die pure 90% cacao. Dat is niet de chocola die je neemt als je even lekker wil snacken. Gelukkig heb ik een hele snelle verbranding en fluctueer ik niet veel in mijn gewicht. Ik kan als we gaan fietsen en ergens stoppen voor koffie er makkelijk een appeltaartje bijnemen. En ja, dat doe ik soms ook echt wel.”

Fastfood

Klinkt pittig, zo’n regime en dat is het volgens Kjeld ook wel. “Maar ik weet waar ik het voor doe. Het doel is zo groot, dat ik het makkelijk volhoud. Het moeilijkst is als ik onderweg ben en even snel iets wil eten. Fastfood zoals een McDonalds menu is dan het makkelijkst.” Frisdrank laten staan kost hem het minste moeite. “Mijn vriendin en ik hebben een zoontje en we willen hem dat ook meegeven. Hij drinkt wel biologische appelsap en Roosvicee, maar dat is gewoon niet slecht. Geen cola of frisdrank. Daarnaast proberen we die kleine alles te laten eten. Dat is ook leuk om te doen. Al gaat dat niet altijd zo goed als ik zou willen. Zo laat ‘ie altijd zijn groente staan.”

Niet iedereen is geboren met de discipline om zo regelmatig te sporten. Kjeld’s tip om vaker te gaan bewegen: focus op het einddoel. “Mensen denken altijd dat sporten veel energie kost, maar je krijgt er ook energie van. Nog zo’n smoes: geen tijd. Je moet er tijd voor maken, het op een vast tijdstip doen en ervoor zorgen dat het een routine wordt. Dan merk je dat je het nodig gaat hebben. Ga bijvoorbeeld voor werk trainen. Sommige conditietrainingen kun je binnen 25 tot 30 minuten doen en je wordt er echt een vrolijker mens van.”

Vragen aan Kjeld 

Reden om topsporter te worden?
“Ben je goed in sport en heb je talent? Zet door. Wil je bijvoorbeeld tien kilometer kunnen hardlopen? Maak een schema en maak het tastbaar. Als het je lukt, geeft het een super voldaan gevoel.”

En om geen topsporter te worden?
“Het scheelt een hoop stress. Sporten kan fun zijn, maar bij topsport zoek je het in kleine gekke dingen. Er komen veel gedachten bij en je wordt er een beetje bezeten van. Dat kan leuk zijn, maar je kan er ook neurotisch van worden, dat is minder.”

Lekkerste topsport gerecht?
“Dan moet ik wel Redbull zeggen. Dat is echt mijn drankje, buiten dat het mijn sponsor is die mij al erg lang support. Mensen vragen soms: ‘vind je het niet lastig dat je iets promoot wat slecht is voor kinderen?’ De discussie over energydranken en kinderen juich ik alleen maar toe. Er zijn veel mispercepties over energiedrankjes. Het is niet goed voor kinderen. Maar juist wel prima voor volwassenen met een actieve levensstijl. Zo gebruik ik het dan ook: als energiedrankje. Nee, je moet het niet aan kinderen in de kantine geven. Die geef je toch ook geen wielrenner-voeding tijdens de pauze?”