Sporten is goed voor je, de buitenlucht ook. Een combinatie van die twee is daarmee dubbel gezond! Dit zijn de leukste trainingen outdoor.

1 Bergbeklimmen (± 13 calorieën per minuut)
Een berg (of klimwand) bestijgen is een sport waar je misschien niet een-twee-drie aan denkt, maar dit zal snel veranderen als je leest hoeveel calorieën je ermee verbrandt. De klimsport wint het van alle andere outdoorsporten als het om zwaarte gaat. Het maakt je sterk, je krijgt er goedgevormde armen van, het levert je een strakke buik op en goede benen en billen. Je gebruikt je volledige lichaam bij zo’n loeizware klim en dat zie je terug als je in de spiegel kijkt.

2 Rolschaatsen (± 8 calorieën per minuut)
Verruil je scherpgeslepen ijzers voor rollende wieltjes zodra de zon begint te schijnen. Rolschaatsen is namelijk net zo effectief als schaatsen op het ijs. Het bevordert je conditie en traint je bovenbenen en bilspieren. Tegelijkertijd gebruik je je rug- en buikspieren om balans te bewaren. De sport is daardoor een ideale volledige lichaamstraining en door de snelheid die je maakt leg je eenvoudig grotere afstanden af. Zo kun je met je haren in de wind mooie tochten maken en onderweg een hoop zien. Vind je rolschaatsen niet stoer genoeg? Skeeleren heeft hetzelfde effect!

3 Stand up paddling (± 7 calorieën per minuut)
Het is even uitvogelen hoe je de techniek precies moet beheersen, maar ‘stand up paddling (suppen)’ is een fantastische sport om te doen. Het is het klungelen in het begin meer dan waard. Terwijl je lekker bezig bent op het water train je je armen, core, rug, bovenbenen en schouders. Vanzelfsprekend moet je wel goed kunnen zwemmen. Neem in het begin de grootste plank voor een goede balans. Hoe kleiner de supplank, hoe moeilijker het is. In Nederland zijn Scheveningen, Bloemendaal, Amsterdam en Zandvoort aan Zee fijne supplekken.

4 Kanoën (± 6 calorieën per minuut)
Roeien kun je doen in de sportschool (het is een iets zwaardere variant van kanoën), maar dan zie je niet veel meer dan een sombere ruimte en een zwetende mensenmassa. Veel leuker is het om echt het water op te gaan en met een picknickmand in een kajak te stappen voor een dagje uit. Terwijl je bezig bent train je uithoudingsvermogen en bouw je spieren op in armen, benen en rug. Peddels rondroeien is namelijk een beweging die je niet vaak maakt en die veel spierkracht vergt. Dat zorgt gegarandeerd voor spierpijn achteraf.

5 Sportvissen (± 2 calorieën per minuut)
Sportvissen is een van de meest beoefende buitenactiviteiten. Je verbrandt er niet snel een zak chocoladepinda’s mee en je conditie zal er ook niet flink door verbeteren, maar vissen is wel een hele effectieve training om je hoofd leeg te maken. De hengelsport is te vergelijken met mediteren en mateloos populair onder jongens en mannen, maar ook bij meisjes en vrouwen. Het relaxen in de natuur en de spanning of je een (grote) vis zult vangen, zijn voor een hoop mensen het perfecte lokaas om even niet te Netflixen en de telefoon op stil te zetten.