Is magere jam gezonder dan vette pindakaas, en is een snackreep een goede maaltijdvervanger? Voedingswetenschapper Liesbeth Smit helpt ons het kaf van het koren te scheiden. “Een gezonde maaltijd is een gevarieerde maaltijd, dat kun je nooit vervangen door een shake of reep.”

Vermijd koolhydraten als je wilt afvallen
NIET WAAR
“Om af te vallen moet je minder eten dat je nodig hebt, er is geen bewijs dat je meer afvalt wanneer je minder koolhydraten eet. Het maakt voor je gewicht dus niet uit wát je eet, maar hoeveel je eet. Groenten, fruit en volkoren granen (die vooral uit koolhydraten bestaan) zijn een gezonde keuze en kunnen juist helpen met afvallen omdat ze je een vol gevoel geven.”

Fruitsuikers hebben hetzelfde fysieke effect als snoepsuikers
WAAR
“Fruit is gezond en snoep is ongezond. Maar wanneer je de suiker uit het fruit zou halen, zoals tafelsuiker uit de suikerbiet wordt gehaald, is het net zo ongezond als suiker in snoep.”

Mager broodbeleg is beter voor je dan vet broodbeleg
NIET WAAR
“Magere jam is niet gezonder dan vette pindakaas, maar vette salami is wel een stuk ongezonder dan een boterham met gegrilde groenten. Het gaat niet om of het mager of vet is, het gaat om of het gunstig is voor je gezondheid. Avocado, hummus en pindakaas zijn een gezonde (en vette) keuze om op brood te smeren, terwijl vleeswaren, jam, vruchtenhagel en chocoladepasta niet zo gezond zijn.”

Het vervangen van maaltijden door shakes en repen is verstandig
NIET WAAR
“Je kunt maaltijden niet vervangen door shakes of repen. Veel van deze vervangers zijn geen gezonde keuze, omdat er veel suiker aan is toegevoegd. Een gezonde maaltijd is een gevarieerde maaltijd, met groenten, fruit, bonen of volkoren granen en wat noten, tofu, kip of vis. Dat kun je nooit vervangen door een shake of reep.”

Een dieet gebaseerd op alleen maar groente en fruit is gezond
NIET WAAR
“Diëten die bestaan uit slechts een paar voedingsmiddelen of diëten die hele voedingsgroepen van je bord verbannen, zijn nooit gezond. Een gezond eetpatroon is er een waarmee je alle voedingsstoffen binnenkrijgt. Ook die uit volkoren granen, bonen, noten, olie, zuivel en vis. Een gezond vegetarisch of veganistisch eetpatroon maken is natuurlijk wel mogelijk. Met een dieet van
alleen groente en fruit krijg je niet alle voedingsstoffen die je nodig hebt, al is het natuurlijk hartstikke gezond hier lekker veel van te eten.”

Over Liesbeth:
Liesbeth Smit (34) is voedingswetenschapper en auteur. Ze schreef samen met haar collega’s van I’m a Foodie het boek ‘Eet als een expert’, waarin ze op basis van wetenschappelijk onderzoek vertelt wat een gezond eetpatroon is. Ze probeert misverstanden over gezonde voeding de wereld uit te helpen en zoveel mogelijk mensen te motiveren om gezonder te leven.
www.imafoodie.nl